الأربعاء، 28 مايو 2008

ذكريات الطفوله المشرده -1

لما كنت فى سنه ثالثه ابتدائى
سافرنا مع مامتى و بابايا من السعوديه لدبى
ورحنا فى نص السنه و مافيش اى مدرسه رضيت تقبلنى
مامتى اتحايلت على واحد مصرى طيب صاحب مدرسه خاصه عشان يدخلنى
وافق بشرط مامتى تشتغل فى المدرسه
و دخلت سنه تالته
و سالت عن الفصل
لقيت فصل واحد بس
قاعد فيه تلات صفوف من العيال
صف كبير ده اسمه سنه اولى
و صف تانى جنبه اقصر منه شويه اسمه سنه تانيه
و صف بتاعى قاعده فيه لوحدى اسمه سنه تالته
اه و الله العظيم ما باكذب
و كانت الميس المناضله تخش الحصه و تقول سنه اولى يركزوا معايا
و لازم احنا فى الوقت ده ما نركزش و ننفض
بس ما نتكلمش
طبعا كان سهل خالص ما اتكلمش انا قاعده لوحدى اساسا
بس قالولى كان فيه بنت تانيه معايا بس اتجوزت
ايوه دى كانت بنت اماراتيه و كبيره عندها خمستاشر سنه باين و بعدين جالها عريس فخرجت من سنه تالته
و بعد ما الميس تعمل شغل سنه اولى تديهم حاجه يحلوها او يكتبوها و تطلب من سنه تانيه تركز
و انا عماله ادعى
يا رب ييجى دور سنه تالته بقه احسن انا حايجيلى تخلف
و فى الاخر لما ييجى دورى
تقعد الميس على الديسك بتاعها و اروح انا عندها عشان تشرحلى لوحدى
اتارى الفصل ده كان فاتح كده صغير عشان منهج مصرى و لغات و كان مختلف عن بقية المدرسه
و رضيت باقدارى الحزينه و استمريت اذاكر و اعمل الواجب
رغم ان الميس عمرها ما كانت بتلاقى وقت عشان تشوفه و لا تصلحه
حتلاحق على مين و لا مين
و كانت رفيعه و عندها برد مزمن و مناخيرها حمرا طول العمر
رغم ان دبى فى منتهى الحر
لكن الظاهر من تكييف الكلاس
و بعد مده لا يعلمها الا الله و مشاكل مع العيال فى الفصل و خناقات
مامتى قدرت تدخلنى مستمعه فى مدرسه حكوميه فى دبى
و بدات مرحله جديده فى حياتى
الفصل ماليان عيال بس انا مش فاهمه منهم ولا كلمه
عشان كلهم اماراتيين و انا حتى فى السعوديه كان مدرستى كلها مصريين و لبنانيين و سوريين
و المدرسه دى كانت غريبه جدا
كانت بتوزع اكل ع العيال ساعة البريك
ساندوتشات شيدر و لانشون و تفاح و موز و بلاوى كتيره كده
المهم كل اللى استفدته من المدرسه دى الساندوتشات
لان كان عندنا مدرسة ماث فلسطينيه
باكرهها حقيقى الله يسامحها
كانت فاكرانى حاضره السنه كلها زى العيال التانيه
رغم انهم كانوا برضه مش فاهمين حاجه
و مره سالتها سؤال كسفتنى كسفة العمر كله
فكرهت التعليم و فكرت اشتغل اى حاجه بتانيه ابتدائى بقه و خلاص
و احسن حاجه حصلت انى عملت دور رائع فى مسرحية سندريلا فى المدرسه
دور مين ؟
سندريلا ؟
لا اقل شويه
الامير ؟
لا برضه اقل شويه
مرات ابو سندريلا ؟
لا اقل شويه و لاحتى اخواتها و لا الجنيه و لا الفار
امال مين يا ايمان مش فاضل غير الجزمه انتى عملتى دور الجزمه ؟
لاه
عملت دور الراجل اللى كان ماشى مع الامير يقيس للبنات الجزمه
من اعظم ادوارى بصراحه
و باقول جمله واحده بس
لقد امرنى سيدى ان اقيس هذا الحذاء لكل فتاة فى المدينه
و زودت انا من عندى ( بصرف النظر عن مدى فقرها او غناها )
مما جعل المدرسه تنبهر بى و تسمينى محمود ياسين فى دور الجزماتى هاهاهاها
و طبعا ده مش نتيجة نقص فى قدراتى التمثيليه او انى كنت وحشه لا سمح الله
بالعكس لما كنت فى السعوديه كنت باقوم بجميع ادوار البطوله المطلقه
عشان مامتى كانت هى المشرفه على الحفله هاهاها
لكن فى دبى كان فى بنت تانيه مامتها هى المشرفه على الحفله و هى اللى كانت سندريلا
فى الحقيقه كان فيه عدد من المشرفات ولادهم عملوا ادوار من اول سندريلا لحد مرات ابوها و اخواتها
و الدور الوحيد اللى فضل كان الدور الفظيع بتاعى
( بس انا اشترطت عليهم ما البسشى حد الجزمه بنفسى عشان باقرف و انى اعمل نفسى بالبسهم بس )
عدت الايام دى بحلوها ومرها و الحمد لله
و رحت مدرسه تانيه بقه انترناشونال من اول السنه الجديده
كانت مختلفه تماما
ملاعب و حمامات سباحه و موسيقى و كل حاجه جميله
و فى المدرسه دى اتعلمت موسيقى و بابا جاب لى اورج و اصبحت اعزف
و اتعلمت انجليش تحفه
بس عرفت بقه يعنى ايه عيال صغيره كده و منفسنه ، يعنى كان معايا بنات فلسطينيات صحاب بعضهم من زمان
عملوا على رباطيه جامده جدا
و كرهونى فى حياتى
و اول مره اعرف ان ممكن حد يعمل خطط على حد تانى
واحده فيهم اسمها رلى بعتت لى رساله من تحت الماء اول ما دخلنا الفصل
فى اول يوم فى السنه
و كانت الرساله بتقول انها هى رائده الفصل و ربى هى المساعده و جمانه اللى بتمسح البورد
يعنى انسى خالص انى امسك اى مناصب كبيره فى هذا الفصل
و طبعا زعلت لانى كنت لسه عيله و نفسى امسح البورد
ايه انتو فاكرنى مولوده ميس و قرفانه من مسح البورد و لا ايييه ؟
بس اللى عوضنى عن كل حاجه
ميس سميره مدرسة الماث
يا حبيبتى يا ميس سميره ، يا رب يكرمك
كان الماث صعب جدا فى دبى و كنا بناخد فى رابعه و خامسه زى اولى و تانيه اعدادى فى مصر وقتها
و انا كنت ابيض لانى ما رحتش اصلا سنه تالته تقريبا
بس انا كنت باحب الميس و هى كمان عشان كنت شاطره جدا
و ساعتها و انا فى رابعه ابتدائى
قررت انى اخش كلية الهندسه
و زادت نفسنه العيال المنفسنين على
يتبع الاسبوع القادم ..........
فيه ناس لسه بتحب تعلق فى الجروب
اللنك اهه
وعلى فكره التعليقات هنا فى المدونه مفتوحه الان
ادخل و سيب تعليقك و ممكن كمان تكتبلى على صندوق الشات اللى ع اليمين ده

8 التعليقات:

ahmed يقول...

heheheh 7elwa awi bgd :d w 3la fekra el robteya dy msh 3ndkom bas :d dy f kol mkaaaaaaan :d bas yala b2a .. gamda wlahy el zkryat dy :D

غير معرف يقول...

ana 3awez a3rf a hwa elmawkf bta3 elmodrsaa elsaa5eefa.. ;)

Ahmed Emam

قلب صغير يقول...

انا عاوزه اعرف الموقف بتاع المدرسه اللي كسفتك

Unknown يقول...

مش كل مرة يا بت يا دعاء تكتبي الاول بس الساعة دلوقتي تسعة الصبح انتي بقى نزلتي الحلقة دي امتى؟؟على فكرة يا ماني انا بقى مولودة في دبي وعشت في الامارات لحد الثانوية العامة واللي كرهتني في عيشتي بنت مصرية في الصف السادس الابتدائي لان مامتها كانت مدرسة العاب في مدرسة تانية وصاحبة مدرسة الالعاب اللي عندنا فاول يوم راحت مرجعاني من اول الطابور علشان توقف بنت صاحبتها
انا دودو
الغلبانة الاولى على المنطقة كلها اللي كل المدرسات بيشفقوا عليها علشان مامتها ماتت وهي صغيرة تيجي الاخت رشا من دمياط تكرهني من غير سبب..هو في سبب اني الاولى وهي فاكرة انها هتيجي تلاقي بنات خايبين تطلع عليهم الاولى فلقيتني فانكبست وابتدت مرحلة الشر والخطط والقهر بتاع رشا الله يسامحها
اقولك بعدين
تسلم ايديكي الحلوين

غير معرف يقول...

بس قالولى كان فيه بنت تانيه معايا بس اتجوزت
i think that my boss heared me laughing out loudly after reading this words ,,bas bgd enti baynk konti mksara edonya fe KSA 3ashan
kda nogomytek ta3'ya fe dubai :D

Z_Diva يقول...

gamda awy ya emy wallahy, looool bas elly 3mlo 3liky robtaya dol, akied kno by5lso 72 3yal aked knt mbhdlahm felso3dya 3shan inty bnt elmiss :D
ana bahnzar tba3am :D
la bs nice work wallahy, we mtb3a sho3;lk 3alface book kman bs msh h2lk tb3am ana meen hnak
niahahahahaha, msh 3yzen nl5bt wr2 elreal life 3la wr2 elvirtual life, ah e7na nas monazmien awy :D
bas kda mstnyeen bakyt mo3'amryatik b2a, we kayf satantaser emy 3la elshila elshe7rira -ana knt zman fe ksa we kn fe shella she7rira brdon, bas knno akbr mnina we bullies we mo2rfeen, bas e7na mknash bnskt lhm-
ylla mstnyen kl el7lkat elkatita, hna we hnak

NoNa يقول...

السلام عليكم

ازيك يا ايمان

اية ياعم ذكريات جميلة دى

والله مافيش احلى منها ذكريات

بس انا لما افتكر ذكرياتى انا فى مدرسة

كان كلها عيااااااط انا رايحة المدرسة :d

مكنتش احب اروحها ابداااا حتى لما اشتغلت مدرسة بعيط انى مرحش مدرسة :(

شكلها عقدة عندى ولا اية

بس حلوة انك تكونى فاكرة ذكريات دى وتكتبيها شىء جميل جداااا

Reema يقول...

يا ايمان صعبتي عليا في موضوع الفصل اللي كنتي فيه لوحدك ده
:))

بس عارفة انا حسيت اني بسمع صوتك في الكلام وطريقة كلامك حسيت كاني سمعاكي وانتي بتحكي الكلام ده
يمكن عشان اثرتي فيا من اول ماشوفتك
وبجد انتي من اجمل الناس اللي شفتها واثرتي فيا بجد

على ميعاد قريب جدا انا مستنياه بفارغ الصبر

سلاماتي (K)

Template by:

Free Blog Templates