الخميس، 17 أبريل 2008

العين صابتنى و رب العرش نجانى ................

الحسد .............
ايه رايكم
موجود و مذكور فى القران و اللى يقول غير كده يبقى كداب
لكن عمركم شفتوه كده بعنيكم
و فى تلاثه ايام ورا بعض
اليوم الاول :
وصلت الشغل بالعربيه ( اللى كانت جديده و قتها و كان كل الناس بصالها شويه عشان حلوه و مقلوظه ) و ركنتها و طلعت الفصل لحد هنا و الامر طبيعى
بعد شويه لقيت واحد زميلى ربنا يخليه جاى يجرى بسرعه و يقول
ميس ايمان ميس ايمان
فى حد راجل قاعد فى عربيتك
يا لهوى ............. تلاقيه جوزى بس نسى حاجه و جاى ياخدها ماهو معاه مفتاح
لا يا ميس ما عتقدش انه جوزك
ليه انت تعرف جوزى
كل ده و انا باجرى ع السلالم
لا الحقيقه ما حصليش الشرف بس اعرف الراجل اللى فى العربيه وهو مش جوزك
بابص من الشباك فى احد الادوار و انا نازله
لقيت منظر غريب جدا
راجل لابس لمؤاخذه فانله و اندر وير و قاعد فى عربيتى
يا فضيحتك وسط العربيات يا عربيتى
يقولو عليكى ايه و فى راجل قاعد عريان كده فيكى ..........
طبعا عند المنظر ده توقفت و اديت المفتاح لزميلى و قلت له و النبى انزل شوف الحكايه اصلى خايفه من الراجل ده
و بعدين يمكن يكون بيزرع قنبله و لا حاجه فى العربيه عشان انا اصلى مستهدفه شويه

طلع ايييه
راجل مجنون من اللى بيمشو فى الشوارع و بيجرب كل اكر العربيات
و لجل حظى كنت نسيت اقفلها فى اليوم ده بالذات

و طبعا دخل
و كان عايز يشغل الكاسيت ده اللى قالهولى زميلى من تحت
و انا من فوق مش حايشتغل يا استاذ بيشتغل مع الكونتاكت

و بعدها قفلو زمايلى العربيه و طلعو ادونى المفاتيح
بس كان عندى مشكله اقعد ازاى مكان الاخ ده
جبت جرايد و نزلت فرشتها فى الكرسى و ساعتها لقيت احد زملائى نازل ورايا
جرايد ايه اللى حاتفرشيها يا ميس ايمان
تبيعى على خمستلاف جنيه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بس حمدت ربنا عشان بدل المجنون كان ممكن ييجى حرامى ويقلبنى
الحمد لله
العين صابتنى و رب العرش نجانى


اليوم الثانى :
ركنت العربيه اول واحده فى طابور عربيات
و بعدين افتكرت مس جيهان مديرتى بتحب تركن اول الطابور قلت استزوقى يا ايمان و ارجعى ورا سنه
و قد كان رجعت مسافة عربيه واحده
و انا داخله المدرسه لقيت واحده زميلتى ركنت فى الحته اللى كنت سايباها فاضيه
قلت لا حول الله انا كنت سايباها لميس جيهان

و بعد دقائق فى الفصل
لقيت نفس الزميل المحترم جاى يجرى
ميس ايمان الحقى عربيتك يا ميس ايمان
يادى النهار الكحلى هوه ما فيش فى مصر غير عربيتى
اعمل ايه يا ولاد اطلع العربيه معايا الفصل و لا اولع فى روحى و لا اعمل ايه
نزلت لقيت اغرب حادث مرورى ممكن يحصل
اتوبيس سياحى فاخر واقف مش معشق الفرامل
رجع بسلاسه و لطف على عربية زميلتى اللى خدت مكان ميس جيهان ( اللى هوه كان اساسا مكانى ) و عجن عربية زميلتى رفرف بكبوت باكصدام باشاره بهيصه
و بعدين عربية زميلتى ما وقفتش ساكته
راحت مريحه على عربيتى
فوانيس بس اماميه عادى يعنى و شبكه و بتاع
لكن لما شفت عربية زميلتى حمدت ربنا ع اللى جرالى وقلت
العين صابتنى ورب العرش نجانى

اليوم الثالث :
العربيه ريحتنا كلنا و راحت تتصلح و زميلى اللى طالع نازل خلاص قعد يشرب الشاى و ارتاح برضه
بس اليوم ده كان مهم عشان كان فيه صوره للبنات مع المدرسات
قلت يا بت ما تستخسريش فى نفسك البسى فستانك الكحلى اللى ما تلبسش غير مره واحده
عشان البنات لما يكبرو و يشوفو الصوره يقولو كان عندنا ميس مزه زمان

و بعدين الفستان كان حلو
مش راييى
ده راى كل اللى شافنى فى اليوم ده
و مصلاش ع النبى الظاهر
و لاحظو انى كنت اصغر من كده بتمن سنين و لسه شابه
يعنى مدرسات زميلاتى طلعو من الفصل مخصوص عشان يشوفو الفستان
جرى ايه يا ولاد هوه التركيز كله على و اللا اييه
و انا ماشيه فى الكوريدور ( نسيت اوصفلكم الفستان هوه كان عباره عن جزئين واحد تحت قماش تخين عادى وفوقه جاكيت شيفون طويل تونيك يعنى لحد الارض و مفتوح من الجنبين بس جماله ان الاتنين كانو لون واحد بالضبط )
و انا ماشيه اييه الشيفون طرفه طار و مش عارفه رشق فى حاجه غريبه جدا
طفاية حريق فى الطرقه
و اتنتش
يييه , قلت مش مهم دى نتشه صغيره بس كانت مدوره
و كل ما اشوف حد اوريله النتشه عشان يرحمونى و يبعدو عنى
يكون الرد ايييه
دى صغيره وممكن تترفى
دى حتى مش باينه
امال عايزين منى ايييييييه
بعد شويه عرفت عايزين منى ايييه

نزلت اروح مع واحده صاحبتى طيبه عشان مش معايا عربيه بقه خلاص باى باى
و ركبت ورا
و كانت العربيه دايهاتسو ميرا الننه دى
و بعدين قفلت الباب و العربيه مشيت
و فجاه لقيت الفستان طابق على نفسى
يا نهار اسود
انا باتخنق
قعدت الياقه تطلق لفوق لحد ما وصلت لاخر رقبتى و سامعه صوت الفستان بيتقطع
و انا باصرااااخ
وقفو العربيه
انا عايزه اعيش مش مهم الفستااااااااان
عارفين ايه اللى حصل
كاوتش العربيه الورانى لف على طرف الفستان و بدا يسحب فيه و يخنقنى حبه بحبه
الحمد لله صاحبتى وقفت بس الفستان بقى نصين
و اصبحت النتشه نكته مضحكه بالنسبه للى جراله , و لما مامتى شافته فى الدولاب بعد كده سالتنى
ايه اللى عمل كده يا حبيبتى
قلت لها داست عليه عربيه
بس المشكله انى كنت فيه ساعتها
بس الحمد لله
العين صابتنى و رب العرش نجانى

ده لينك التعليقات على الجروب

http://www.facebook.com/topic.php?uid=5663673625&topic=4103&start=0&hash=f5e28f793234360ee02b901a80e7dfd3

و اى تعليقات هنا برضه مرحب بيها اخر حاجه



8 التعليقات:

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا يقول...

بيعي علي ستة الاف

Unknown يقول...

لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم..معلهش يا ماني..دي ضريبة الحلاوة والنقاوة..اصل انتي زي ما بيقول بتاع البطيخ
حما وحلاوة عالسكين...المهم سلامتك يا جمييييل

مصري بالغربة يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Crystal Lobna يقول...

معلش فداكى يا جميل ولا يهمك. و أبقى أقرى المعوذتين

ahmed يقول...

heheheheheh :D m3lesh b2a ya emy bt7sl f a7sn el 3a2lat :D

doody102 يقول...

المشكلة انك مش بس كنتي في الفستان ساعتها ده انتى كمان كنتي في العربية اللي داسته هههههههههه

Dena_cause يقول...

أيه غرائب و طرائف دة هههههه

غير معرف يقول...

مش ممكن اللي كان بيحصلك ده يا بنتي ايه المرمطه ده

بس الحمد لله قدر ولطف وحمدالله على سلامتك من الكوارث ده

تبيعي ب 6.5 الف

Template by:

Free Blog Templates