الخميس، 22 مايو 2008

لما طلعت الاولى على الدفعه






ايه العنوان ده يا ايمى






انتى بطلتى كتابة مذكرات و بقيتى بتكتبى خيال علمى






لا بس اسمعونى :



وانا فى سنه اولى مدنى






يعنى بعد اعدادى هندسه مباشرة



و كنت خلاص عرفت انى ما عدتش شاطره زى زمان و لا حاجه



و تقبلت فكرة ان كل العيال اللى معايا فى الكليه دى جايبين مجاميع برضه



و انى خلاص بقيت بليده



و ده اصلا ستايلش اكتر من انى اكون دحاحه



( الكلمه دى زى ما يكون دجاجه )









كان عندنا ماده اسمها احصاء و كومبيوتر، و كان المفروض انها هايفه عشان هى مش من صميم دراسة المهندس المدنى



دى تبع كهرباء اكتر و هما بياخدوها بتوسع جامد جدا






ما كانش لسه اتعمل نظام التيرم و كنا بنمتحن اخر السنه و كنت يعنى ممشيه حالى فى الامتحانات الشهريه






( اه يا جماعه فى امتحان شهر فى كلية هندسه و امتحان تيرم و ميد تيرم و كوارتر وواجب كمان و مش فاضل غير انى كنت اشيل شنطه على ظهرى و احيي العلم الصبح و منهم لله اللى ضحكو عليا و قالولى لما تروحى الكليه حاترتاحى من شغل المدارس )






المهم اننا رحنا اجازة نص السنه الاقصر و اسوان انا وبابا و ماما و اختى الصغيره مروه






و بعدين قابلنا هناك مييين






الدكتور بتاع الاحصاء و حاسميه دكتور م









بابا اتعرف عليه عشان كان نازل معانا فى نفس الاوتيل و ماما اتعرفت على مراته






و هوه كان سمعته فى الكليه مش ولا بد و انه بيسقط العيال و لمؤاخذه يعنى

بيعاكس بنات الكليه





بس على مين انا قلت لبابا و لا يهمك انا ممتازه فى الاحصاء دى بالذات






ده انا كنت بادى دروس فيها و انا فى اعدادى هندسه









لكن مشكلتى كانت فى الكومبيوتر كنا بندرس لغة الفورتران






ما نا ستغربت زيكم برضه






قلت هوه انا داخله كلية الالسن عشان ادرس لغة الفورتران و لغة التوتسى و الهوتو






لكن طلعت دى لغه من لغات برمجة لمؤاخذه الحاسب الالى






بس ما كنتش خايفه برضه رغم انى كنت انا و انتيمتى ماهى تحف فى الماده دى






بس برضه قلنا الاحصا حاتشيلها






المهم بابا ربنا يكرمه قعد يظبط فى الدكتور م ده و يعزمه ع الغدا و العشا و كباب و بتاع عشان التظبيط المظبوط






و حياتكم



اول محاضره بعد اجازة نص السنه



طردنى خاين العيش و الكباب انا و ماهى مع بعض






ليه ؟






و النبى مانا فاكره كنت نايمه باين






او يمكن مادام انا و ماهى انطردنا سوا يبقى كنا بنتكلم و نتفق اننا نروح للكوافير

بعد المحاضره






و لقيت كل الاطفال فى الدفعه بيبصولى انا و ماهى بشفقه شديده جدا و نا مش عارفه فيه ايه ( لحد الوقت ده )






راح الخبراء اللى معانا ( الخبراء دول اللى هما ساقطين و شايلين احصا )






قالولنا اننا بالشفا كده شلنا الاحصاء الف مبروك






يا لهوى الحقى يا ماهى شلنا الاحصاء

عشان الافندى ده لما يطرد طالب لازم يشيلهاله






و الكومبيوتر مع السلامو عليكو من بدرى اساسا



و امتحنا اخر السنه



و الله العظيم حليت كويس فى الاحصاء



انما النيله التانيه دى مش فاكراها خالص






المهم ان الدكتور المحترم ده كلمنى فى البيت و قاللى اروحله المكتب بعد الامتحانات و قبل النتيجه



عشان ادور على ورقتى وسط الورق وهو ينجحنى

قلت لماما لاه
الشرف غالى يا اماى
مكتب ايه اللى اروحله فيه ده
ما يقبض الروح الا اللى خلقها
و ماما برضه قالتلى و انا كنت حاخليكى تروحى يعنى خللى اللى عنده يعمله
خاين الكباب ده






و المفاجاه اننا فعلا شلنا الاحصا و الكومبيوتر كماده و احده





منك لله يا دكتور م انت و دكتور الكومبيوتر






بس الشهاده لله دكتور لغة الفورتران ده ما لوش ذنب






ده احنا ما كناش نعرف لغة الفورتران دى بتتكتب من اليمين للشمال و لا من فوق لتحت اصلا






عدت الايام و كان النظام بيقول اننا نمتحن الماده اللطيفه دى تانى سنه و احنا فى سنه تانيه






نروح نمتحنها مع دفعة سنه اولى






و كان فيه امتحان مهم جدا الدكتور بتاع الفورتران قال اللى يعدى منه خلاص ينجح اخر السنه مهما عمل عشان عليه خمسه و اربعين فى الميه و كان الدكتور بتاع الاحصا كمان مشى من الكليه يعنى ما فيش مشاكل






الامتحان ده كان هيصه من غير لجنه و لا بتاع و داخل المدرج نفسه






قعدت انا و ماهى حبيبتى وسط طلبة الدفعه الاصغر مننا



نقرا الاسئله



يا نهار اسود



ده احنا لسه مش فاهمنها برضه يا ماهى



ده انا قلت يمكن لمانكبر شويه نعقل و نفهمها






فطست ماهى من الضحك و قالتلى واحنا بقه حانضيع اليوم






ياللا نسلم الورق و نمشى



قلت لها نسلم الورق ليه



على اساس انهم حايحتاجو الورق ده فى حاجه بعد كده



بيحمروا بطاطس و حياحطوها عليها



ده احنا ما كتبناش و لا كلمه

و بعدين ده ورقنا احنا جايبينه معانا مش كراسات اجابه



و الاخوه الاندال بتوع الدفعه دى مش حايغششونا لانهم واضح انهم ماشيين على نفس خطانا الميمونه



و مش فاهمين حاجه






احنا ناخد ورقنا فى ادينا و نمشى يا ختى






و قد كان






خدنا ورقنا و مشينا






و احنا نازلين قابلنا زمايلنا الجدعان معانا فى الدفعه و كانو رجاله






ووقفوا وقفة رجاله






كانوا جايبلنا واحد صاحبهم من دفعتنا بس كهربا



يعنى من الاخر الفورتران دى لغته الاصليه



كان بيتكلم فورترانى لبلب هاهاهاه



حازم زعق لنا و قال انا لسه كنت طالع اغششكم انتم نزلتو ليه بس






قلت له طب خد كده يا حازم تعرف تحل الامتحان ده



طبعا حازم حله فى دقيقه و انا و ماهى عمالين نبص له و عقلنا عاجز عن ادراك نسبة ذكاء هذا الشخص



قتلتله بمنتهى الالاطه انت متاكد من حلولك دى ما توديناش فى داهيه






مش فاكره هوه قاللى ايه بس فيما معناه يعنى يا شيخه اتلهى

قال يعنى كنتى مقفله الورقه





وانا و ماهى قعدنا نكتب الحلول فى الورق الحلو بتاعنا اللى كنا خدناه معانا و ماسلمناهوش






و بعدين بعد ما كتبنا الحلول كلها قلت لها تعالى نغير شويه عشان ما يقولوش علينا غاشين من بعض

ماعندكش حل اخر يا حازم

انذر سولوشن يعنى عشان ما يفتكروناش غاشين

مش عارفه هوه كان بيحاول يعمل حاجه بس تلاته من زمايلنا

اللى كانوا واقفين وقفه رجاله

مسكوه مسكة رجاله



كل ده فين



فى كافيتريا هندسه






و بعدها خدو زمايلنا ورقنا و طلعو بيه تانى المدرج



طبعا ما كانش ينفع انا و ماهى ندخل خالص عشان احنا كنا معروفين زى ورقة البوسته فى الكليه



الاتنين الوحيدين اللى مش محجبين هاهاها






و بعدين اثناء الهيصه بتاعة لم الورق و الدوشه اللى بتحصل عشان كل الدفعه كانت مع بعض فى نفس الوقت






تم دفس ورقنا فى وسط الورق



و استنينا شويه كده كام يوم



و فى يوم لقينا نتيجة الكونترول تست اتعلقت






رحت انا وماهى نبص من تحت لفوق و احنا بندعى يا رب ننجح و مش لاقيين اسامينا






و فيييين



عرفنا






انا وهى طلعنا الاولى و التانيه على الدفعه فى الماده و الدكتور عايز يقابلنا

ماهى طبعا زعلت عشان كانت عايزه تطلع الاولى

انماانا حسيت انها مش حاتعدى و انه حايحصل نوصيبه




كان لازم تغشش بضمير اوى كده يا منيل



لو الدكتور سالنا اى سؤال من اللى فى الورقه مش حانعرف ولا كلمه






دخلنا للدكتور و سالنا قد بدت عليه امارات الذكاء و الخطوره



اهلا بالاوائل ؟ قلتولى بقه انتو شلتو الماده دى ازاى لما انتم بالشطاره دى






انا وماهى فى نفس واحد : ماحنا ذاكرنا يا دكتور



و قررت ماهى ان تفتكس



احنا خدنا كورس فورتران فى الصيف يا دكتور






لقينا الراجل فطس من الضحك و انا و ماهى مش عارفين فيه ايه






و انا بقول لنفسى باين عليه حبنا اوى الراجل ده






الدكتور : اذا كانت اللغه دى اصلا لغه غير مستخدمه اطلاقا و عمر ما حد بياخدها كورس يعنى مش ورد و لا اكسيل عشان تاخدوها كورس يا ختى منك ليها



بالضبط زى ما واحد يقول انا رحت خدت كورس لاتينى فى الايه يو سى



فرحانينلى اوى بالشعر و الماكياج



بكره تخشوا النار و بئس المصير






ليه كده يا عم ما يمكن نتوب و نتحجب ده حتى شاديه تابت



ده فى سرى طبعا






لكنى قلته طيب لما هى لغه ميته بتدوهالنا ليه ؟ مش حرام الظلم ده ؟ احنا من كتر غلبنا اتفقنا مع طالب اكبر مننا فى كهربا



و برقتلى ماهى و هى عايزه تدينى بوكس فى وشى



و كملت انا فى ثقه عاليه






و قعد طول الصيف يشرحلنا فيها لحد ما وصلنا للمستوى الرائع ده









فقرر الدكتور انه يرمى باخر اوراقه لانه واثق اننا غشاشين و جزم



حتى لو ما كناش شايلينها قبل كده دى منظر ناس تذاكر



قال : كل واحده فيكو تكتب اللى حاقوله ده فى ورقه



و كتبنا كل اللى قاله



كان بيقارن الخطوط بسلامته



تصدقوا الدمعه فرت من عينى



و الراجل صعب على موت



عشان لقاه طبعا خطنا و كانت كبسه جامده جدا






و طبعا اسقط فى يده ( حلوه اسقط فى يده دى ؟ معناها كبسه بس بالفصيح)






لما لقى الخط ده خطنا و الدرجه من حقنا مين اللى يمنع طير انه يطير فى السماااااااااا






نجحنا فى الماده و كانت اخر مره نغش












من حازم يعنى






انما كنا بنغش من ناس عاديين زينا كده عشان مش طالبه خالص نطلع الاوائل تانى






و دى كانت اول مره و اخر مره اطلع الاولى فى امتحان فى كلية الهندسه






و الله وحشتونى و ردودكم على وحشتنى اكتر






ممكن تبعتوها على اللينك ده












click : reply to topic

3 التعليقات:

Unknown يقول...

ماشي يا ماني يا قدوة ..بقى يطلع منك ده كله انا كنت فاكرةانك حاجة تانية خااالص...الدكتور الغلبان ده اللي فاكر نفسه فاهم الكفت دخلت عليه برضه..يللا ما هما كدة بتوع هندسة
هو انا سبتهم من شوية
هقولك على مواقفي بس بيني وبينك علشان الفضيحة يا اختي

Unknown يقول...

على فكرة انت كنت واحشاني جدا اشوف كلامك الحلو
بوسي لي القمرتين بتوعك لو سمحتي
على فكرة ..كلية الهندسة دي فيها عجب العجاب بجد...
الدكاترة اما صايعين وبتوع بنات
واما معقدين وهيدخلونا كلنا النار
انا لما كنت في اعدادي اول مرة
بما اني خبرة سنتين في اعدادي
كنت مجبة لكن كنت بلغة العصر الحالي...رووشة وطاقة
اظن تفتكري حاجة زي كدة
وكنت لسة جاية من ابوظبي بقة والهبل راكبني باصله مع توفر المادة الخام على فكرة
وكنت مبسوطة قوي اني بحط مكياج
وبرسم عيني زي ما كنت متعودة في الخليج بقى تقوليش تفرتيتي يا ختي
ودكتور اسمه ي ي طاله نازل يبص لي ويضحك
وانا مش فاهمة
واطلع من الامتحان زي الفل مش حالة حاجة خالص
وهو يدخل يبص في ورقتي..ويضحك
وانا برضه ..هببببللللله وعببببيييييطة..اخر حلاوة يعني
الاخر وقف يكلمني ويقولي انت متاكدة انك عندنا هنا في الكلية ولا جيتي غلط من اداب؟؟؟
انا وشي احمر من الكسفة وفضلت احلف
لا والله يا دكتور
انا من البلد دي
حتى اسأل على اسمي في الشؤون
وسأل يا ختي
الباقي هقولهولك بييني وبينك بقى
بعدين
بس انا مبسوطة اني اخيرا علقت اول واحدة مرة في حياتي يا ماني

قلب صغير يقول...

وحياتك يامنمون
انا حاسبات ومعلومات
يعني دراستي اصلا برمجه
وعمري عمري
مسمعت عن اللغه دي


وع العموم عااااااااااااااااااادي
من حق اي مواطن انه يكافح بالذات ف هندسه
نفسي اعرف ليه من اول سنه بنكتشف اننا بلده

Template by:

Free Blog Templates