الخميس، 27 مارس 2008

يوم عاصف جدا


و النبى و حشتونى اوى من الاسبوع اللى فات

باعتذر عن عدم كتابة مذكرات الاسبوع اللى فات ده عشان كان هوه لوحده مذكرات و الله العظيم

يعنى بداية يوم الاتنين صباحا بابا اتصل بى فى الموبايل الساعه حوالى سبعه و دى مش عادته قلت خير يا رب المره دى

قالى لى ان زوجة عمى توفت الى رحمة الله هى كانت مريضه الله يرحمها لكن كانت سنها صغير و اولادها لسه شباب صغيرين اوى طبعا زعلت جدا و كلمت جوزى ( عشان هوه كان بايت فى المستشفى مع والدته العيانه برضه ) و قلت له انا رايحه اعزى فى الزقازيق يا طارق قاللى طيب انا حاحصلك
و نزلت جرى بالعربيه و يعنى دست شويه بسرعه بصو هوه مش شويه هوه من الاخر الرادار مسكنى على ميه تسعه و تلاتين


المهم نزلت اقول للصول معلش يا بيه و النبى يا بيه اصلى رايحه عزاء يا بيه

لقيته موقف واحد على ميه و سته

قمت انكتمت خالص اعمل ايه فى الميه تسعه و ثلاثين كيلو فى الساعه بتوعى دول
خد رخصتى و ادانى وصل قلت له معلش مش ممكن ادفع دلوقتى اى حاجه لسيادتك و اخد الرخصه و النبى اصل عمرها ما انسحبت و شكل صورتى فيها منيل قوى
المهم بص لى بصه كده و عمل لى حركه بايده
يعنى مش هامه كلامى
انسحبت فى هدوء شديد
و سقت المره دى على ميه و تسعه و اربعين بقه هوه وصل و اللا اكتر

بعدين مش معقول يعملو اتنين رادا رفى يوم واحد ؟؟؟

و صلت الزقازيق و رحت لمامتى الشغل عشان نروح نعزى و بابا قاللى ان العزاء فى فاقوس

( بالنسبه للاجانب فى المنطقه دى بلد جنب الزقازيق حضراتكم )

و بعدين مامتى اقترحت انها هى اللى تسوق عشان انا اكيد اعصابى تعبانه قلت لها ماشى يامامتى سوقى

و بعدين مشينا فى الطريق خطر على بالى اكلم بابايا بعد نص ساعه كده من مشينا

كلمته قاللى ان الستات فى الزقازيق عادى و ممكن اعزيهم هناك

ماما قالت يا ريتنا اتصلنا من الاول
قلت لها مش مهم يا ماما احنا ما مشيناش غير مترين فى النص ساعه دى

ده انا خايفه يسحبو منى الرخص المره دى عشان البطء

لو فيه رادار بيصور كان زماننا طالعين فيه طول الوقت و مش سايبين فرصه لحد تانى

كل الكلام ده فى سرى طبعا عشان ما قدرش اقول لمامتى كده
عشان هى حاسه انها سريعه
رجعت تانى و رحت البيت عشان العزاء
و كانت يا عينى بنت عمى فى حاله سيئه
و طبعا كل مواجع الدنيا اتقلبت على عشان افتكرت احمد حبيبى الله يرحمه و عشان طنط امينه كمان كانت عزيزه على اوى
المهم فؤجئت بمكالمه من طارق بيقول لى انا مش حاقدر احصلك عشان مامته دخلت الانعاش

يادى المصيبه
طبعا جريت تانى عشان الحق اكون جنبه و انا بدعى ربنا يستر
فاكرين يا جماعه لما قلت فوق ان مش ممكن يعملولى اتنين رادار فى يوم واحد؟

طلع ممكن

اه و الله

و اكتشفت بنفسى لما لقيت نفس الصول بنفس الفانله بنفس البنطلون لمؤاخذه واقف لى على الناحيه التانيه

يا نهار اسود اعمل ايه دلوقت ده الوصل الاولانى ما كملش ساعه فى جيبى

و بعدين ايه الوطينه دى

هوه ما فيش غيرى فى مصر النهارده و اللا ايييييييه

المهم نزلت للراجل و انا باحاول ارسم اجمل ابتساماتى

( تخيلو بقه فى الظروف دى كانت ابتسامتى شكلها ايه )

واضح ان ابتسامتى الجميله ما عجبتوش خاااااالص

لانه قاللى رخصك يا مادام
قلت له يا راجل انت لسه ساحبها من ساعه انت لحقت تنسانى
تصدق بالله انت راجل امير ده انا فاكراك موقفنى عشان ترجعهالى
ما نفعش برضه الحوار ده
و الراجل كشر و منيل بنيله
رحت بقه معيطه و قلت له حرام عليكم يا ناس
انا عندى ظروف انا راجعه من عزا
و رايحه لواحده فى اوضة الانعاش
و اعصابى تعبانه و رحت معيطه ودى كانت اسهل حاجه اعملها فى اليوم ده
اسهل من الابتسامه الجميله بكتير
عشان الدموع كانت اصلا واقفه مستنيانى
تقريبا صعبت على الراجل وقاللى طب ورينى الوصل
وريته الوصل و وريته عشرين جنيه كمان
فسكت و سابنى امشى و حمدت ربنا انه ما سحبش رخص العربيه كمان
المهم وصلت عند مدينة السلام كده و قررت قرار
لقيت الدنيا زحمه و الساعه اتنين و نص و لازم الحق الولاد فى المدرسه الساعه تلاته
فلازم امشى من الطريق الدائرى من بره عشان الحق اوصل بسرعه
مش حاطول عليكم دخلت دخله واحده غلط
و ده كل اللى انت محتاجه فى القاهره
دخله و احده غلط ممكن تغير حياتك
عشان دى بتبقى غالبا سكة اللى يروح ما يرجعش
قعدت ادور على اى يو تيرن
يا نهار اسود ما فيش
هوه اللى يغلط يقعد عمره كله يدفع تمن غلطته
مافيش اندو
يا نهار اسود دى اليافطه مكتوب عليها المرج
ايه المرج ده
فين القاره دى
ايه الحتت دى
و بعدين بدات اخش فى حتت زراعيه و شوارع صغيره بقه
وبعدين قلت اكلم حد فى التليفون و غالبا رامى عشان طارق مش فايق لى دلوقتى

( رامى ده جوز بنت خالتى اللى انا عاملاه بدل موبينيل تمن تلاف )

المفاجاه السعيده التليفون قطع شحن

و تاكدت انى عمرى ما حاعرف ارجع بيتنا تانى

و انى تهت للابد
و انى حاعجز و اموت فى المرج ده

و بعدين فرضا لقيت رامى حاقوله ايه

انا عند بتاع البوظه جنب العربيه الكارو بشويه كده

انا اصلا مش عارفه انا فين

يا مرك يا ايمان

المهم لقيت راجل محترم راكب عربيه محترمه و قلت حاساله

قاللى يا مدام انتى مش حاتعرفى ترجعى لوحدك ايه اللى جابك هنا

تعالى و رايا انا رايح مدينة السلام

قلت الحمد لله حاجه من الاتنين
يا حيوصلنى

يا اما حيقتلنى و ارتاح بقه من اللى انا فيه ده

المهم وصلنى للاسف

وصلت مدينة السلام تانى بعد ساعتين

يا لهوتىىىىىىىىىىىىالعيال زمانهم روحو و اللا لسه فى المدرسه

بس الحمد لله روحت البيت الساعه خمسه و لقيت طارق روحهم

بصو انا ماكانش قصدى ان المذكرات المره دى تكون مضحكه خالص
بالعكس دى ماسى فى حياتى
لكن الظاهر انى انا كده حتى ماسى حياتى مسخره

لانى بعد ما خلصتها برضه لقيتها تضحك و شكرا انكم انتظرتونى لحد النهارده و مستنيه تعليقاتكم

5 التعليقات:

محمد حسن أحمد مرسي يقول...

ايمان
إيه يا بنتي بيت جحا اللي انتي دخلتيني فيه ده
أطول يوم في التاريخ ؟؟
المفروض تسمي المدونة مغامرات مواطنة مصرية

Unknown يقول...

enty ensana 3'er taby3ya mn el2a5er mas5ara

Crystal Lobna يقول...

لذيذه موت ال blog رائعه و الله العظيم.
بتاعتك. أنا عملتلها Addعلى الbookmarkو حتابعها كل أسبوع.
Keep up the good work
و مستنين الأسبوع الجاى أن شاء الله

ahmed يقول...

اول حاجه ... ربنا يرحمها ان شاء الله و انشاء الله تكون مامت طارق بخير و تقوم بل سلامه و الرخصه بتاعتك تكون رجعت تانى و الحمد لله ان الراجل دا مطلع قتال قتله و وصلك لمدينه السلام :):) بس بجد ربنا يكون ف عونك بجد :)

غير معرف يقول...

فعلا يا ايمان يوم مسخرهمش عاصف بس

عارف يا ام المن ان اللي بيحليه هوه اسلوبك في الكتابه

الادهم محرم

Template by:

Free Blog Templates